Hogy induljunk turnéra?

A zenekarok életében a legfontosabb dolog egy turné. Lehet az bármennyire kicsi, nagy, amatőr, vagy profin leszervezett, nagy hatása lesz a zenekar további életére. Egy turné nem csak azért fontos, mert ha hozzáértő ember csinálja, akkor minimális pénz befektetésével még egy kis pluszra is szert tehet az ember, hanem azért is fontos, mert itt kovácsolódik össze igazán a banda. Napokig, sőt néha hetekig azt csinálhatja az ember, amit szeret, olyan emberekkel körül véve, akiket szeret, és olyan katarzis élményt átélve esténként a bulikban, amik minden reggel új értelmet adnak majd az életének. Az a zenekar, amelyik nem turnézott soha, nem is igazán mondható zenekarnak, csak zenészek összessége, akik poénból, vagy unatkozás elkerülése miatt vannak együtt.

Azonban egy valakinek mindig sokkal stresszesebb az élete, egy-egy ilyen turné leszervezése során. Igen kedves olvasó, jól gondolod, a szervezőnek. Amatőr, félamatőr, vagy underground bandáknál általában nincs tour manager, hanem a banda egy aktívabb tagja vállalja el a szervezéssel járó plusz feladatokat. Ilyenkor azt jelenti, hogy fejben neki nagyon ott kell lenni, és nem mindig engedheti meg magának a koncertekkel járó elhajlásokat.

A másik kulcsfeladat a sofőré. Az a legjobb, ha van egy olyan fix embere a bandáknak, aki jó barát, de nem együttes tag. Szeret bulizni, de nem iszik alkoholt, bírja a strapát, és nem kér csillagászati összeget, vagy esetleg szívességből a buli kedvéért ingyen is hajlandó elvállalni a banda szállítását. Általában sajnos ez nem jár együtt saját tulajdonú kisbusszal, személyautóval pedig öngyilkosság egy ilyen turnéra elindulni, még akkor is, ha alacsony létszámú a banda. Fontos a kényelem, mert van, hogy éjszakákat is a buszban kell tölteni, így a legjobb, ha egy cégtől bérlünk kisbuszt.

A flottakezelő cégek gyakran már eseti bérlés kapcsán is oda tudják adni ezeket a járműveket, így nem muszáj busz bérbeadással foglalkozó céghez mennünk. Utóbbi általában sokkal drágább, valamint ha kiderül, hogy együttes szállításáról van szó, még gyakran saját sofőr mellékeléséről is szó esik. Az meg senkinek sem jó, ha egy idegen jelen van egy turnén.

A flottakezeléssel foglalkozó cégeknek azonban mindig kifogásolhatatlan állapotban vannak a járműveik, nem akarnak sofőrt mellékelni, és mivel a szerződés is olyan pontokat tartalmaz, bármi hiba történik az út során a busszal, sokkal egyszerűbb megjavíttatni, főleg abban az esetben, ha nemzetközi flottakezelésről van szó. A lehetőségek tárháza sokkal nagyobb, nem kell már hónapokkal előtte lefoglalni, igényelhető hozzá benzinkártya, ami pedig nagyban megkönnyíti a helyzetet, ugyanis előfordulhat az a szerencsétlen baleset, hogy két állomás között nem csak a benzinből, de a készpénzből is kifogy a csapat, így stoppolásra, vagy benzinkút felkutatására kényszerülnek az együttes tagjai. Ez komoly késéseket is eredményezhet, illetve elég hamar elmegy az együttes tagjainak a kedve az esti koncerttől is. De ha a sofőrünk körültekintő, a busz mérői és kijelzői rendben vannak és még üzemanyagkártyánk is van, akkor nem érhet minket ilyen probléma. Az utóbbi két opció mindig garantált az ilyen cégeknél, mert kiváló műszaki állapotnak örvendenek a flottakezelésen belüli autók, buszok.

Az együttesek életében nagyon ritkán előfordulhat, hogy sajnos az emberek kicsit túlzásba viszik a bulit, és kárt tesznek nem csak magukban, de a körülöttük lévő tárgyakban is. Ilyenkor a szervező előtt lepereg az élete is, mert miközben a sofőr kényesen ügyel arra, hogy semmi baja ne legyen a lízingelt gépjárműnek, zenésztársai gyakran úgy amortizálják le az amúgy kifogástalan állapotú járműveket, ahogy nem szégyellik. És ilyenkor búcsút inthetnek bizony a lerakott kauciónak, sőt még az a szerencse, hogy egyéb büntetéseket nem szabnak ki a szerződésben lefixáltakon túl.

Ti bevállalnátok egy 15 napos európai turnét a fentiek ismeretében? És ha mínuszosan zárulna az esemény, akkor bevállalnátok még egyet?